"Kako postati arheolog? To nije samo pitanje studija. Nikad nije bilo moguće
postati arheolog samo kroz ispite i sveučilišne titule"
(Carl A. Moberg, »Uvod v arheologijo«, str. 184.,
Ljubljana 1990., Stockholm 1968.)
Knjižica što ju držite u rukama pokušaj je stvaranja medija koji je namijenjen primarno studentima
arheologije,
ali koji ujedno želi potaknuti interes svih koji dijele naše zanimanje za najstariju ljudsku
prošlost. Ideja za pokretanje časopisa koji bi se bavio arheologijom iz
perspektive studenata
postoji već vrlo dugo i “Fragmenti“ su prvi pravi pokušaj da se nešto takvo
provede u djelo.
Osnovna je ideja časopisa uključiti čitatelja u
problematiku bavljenja arheologijom,
bilo kao znanošću, bilo kao strukom i profesijom. Namjera nam je približiti studentima
ono područje naše znanosti koje se ne bavi strukovnim problemima, odnosno,
težište ne postavljamo na opisivanje i obradu konkrtenih nalaza te njihovo
tipološko-kronološko vrednovanje, već nastojimo promovirati
nova mišljenja i interpretacije, i naglasak premjestiti
s predmeta na čovjeka.
Želimo biti korisni, i to tako da potičemo studente na razmišljanje donošenjem novih ideja koje su
trenutno u trendu u inozemstvu, te upoznavajući ih s tuđim iskustvima
bavljenja arheologijom.
Časopis je podijeljen u nekoliko tematskih cjelina. Počinjemo s problemima studiranja
na našem odsjeku, i to tako da uspoređujemo mišljenja i želje studenata i profesora.
Nadamo se da ćemo uspijeti potaknuti
konstruktivnu diskusiju
između ta dva bespotrebno odvojena tabora.
Slijede zatim kronološki organizirani članci s arheološkim temama u kojima studenti imaju
mogućnost pozabaviti se tematikom koja ih interesira i pokrenuti eventaulnu polemiku
s kolegama. Jednom vidu arheologije namjeravamo u budućnosti posvetiti više pažnje, a to je
praktičan rad
kako na terenu, tako i s materijalom. Pokazalo se, naime, da za oduševljenjem arheološkom praksom
često zaostaje teoretska pripremljenost, iako su studenti vrlo zainteresirani
za arheološku metodu. Nadalje, bavimo se
iskustvima studenata,
kojih će ubuduće, nadamo se, biti još više. I konačno, malo zezancija za osvježenje arheološkog diskursa koji, barem među studentima, ne mora biti nepotrebno seriozan. Zadaća koju smo si zadali uređujući ovaj časopis je stvoriti jedan
medij
koji će prije svega omogućiti kvalitetnije studiranje arheologije.
Koliko smo u tome uspjeli ocijenite sami.
"Fragmenti" su sada u vašim rukama;
čitajte, pišite, kritizirajte
i razmišljajte.
uredništvo